Om oss

Nablusforeningen har som formål å skape kontakt, vennskap og forståelse mellom Stavangers innbyggere og innbyggerne I Nablus på Vestbredden. Foreningen knytter forbindelser med barnehager, skoler, fagforeninger og ulike organisasjoner i Nablus. Medlemmene får nyhetsbrevet Nablusnytt i posten 2 ganger i året. Dessuten er vi til stede på www.nablusforeningen.net og på Facebook.

Nablusforeningen ble stiftet i 1984 og er tilsluttet Vennskapsforeningen Nord-Sør. I 1996 ble Nablus og Stavanger offisielle vennskapsbyer. Våren 2002 deltok Nablusforeningen i stiftingen av Aksjon Palestina.

Nablus

Nablus har ca. 240.000 innbyggere og er den største byen på Vestbredden i Palestina, dersom en ikke regner med Jerusalem. De fleste er muslimer men det er og også små kristne menigheter. Byen har to store flykningeleire, Balata og Al Askar. Foreningen Stavanger Society er Nablusforeningens søsterorganisasjon i Nablus.

I Nablusforeningen kan du være med på å drive aktivt vennskapssamarbeid ved å delta som medlem eller støttemedlem. Støttemedlemmer betaler litt ekstra for å bedra økonomisk der andre bidrar med konkret arbeid. Ønsker du å ta aktivt del i arrangementer, motta gjester eller bidra med kjøring og andre forefallende aktiviteter, kan du melde deg inn som medlem via vår nettside.

Som medlem vil du gjennom nyhetsbrevet og vår nettsiden få vite om aktiviteter som pågår. Vi vil også prøve å gi et lite innblikk i situasjonen i Nablus.

Vil du bli medlem? I Nablusforeningen kan du være med på å drive aktivit vennskapsarbeid ved å delta som medlem eller støttemedlem. Vi trenger stadig flere med på laget!

Medlemskontigent: kr 200,- pr år. Barn/Studenter: kr 100,- pr. år

Kontonummer: 0530 1205343