Vennskapsbyer i koronaens tid

Styret i Nablusforeningen har tett kontakt med venner i Nablus. Her kommer litt informasjon om situasjonen i vennskapsbyen vår, gitt av Nasseer Arafat.

I Palestina startet pandemien i begynnelsen av mars, som i Norge. Nablus har hatt rundt 450 smittede, med ingen nye tilfeller per dags dato.

Palestinerne har vært aktive med informasjon og kampanjer, så det har stort sett gått bra. Hugo Chavez-sykehuset, som er helt nytt, ble satt opp som nødssykehus, men ingen der er i livsfare. Det er ingen nabulsere i “intensive care”.

Skoler og barnehager ble stengt i april, og kirker og moskeer noe senere. De åpner igjen denne uken, 26.-27. mai, omtrent samtidig som butikker, parker, og kafeer. Det foreligger en plan for åpningen av skoler, barnehager og andre etablissementer i snarlig framtid.

For oss i Stavanger er det selvfølgelig trist at situasjonen nok betyr at skoledelegasjonen ikke kan gjennomføres som planlagt i september, men Nablusforeningen har mange måter å gjennomføre treff og utveksling på. Den 2. juni har vi et Zoom-møte med noen av våre hovedkontakter, og de ulike vennskapssamabeidene holder god kontakt. Uansett form, så er det et tett vennskap mellom Nablus og Stavanger.

Vi ønsker våre venner i Nablus en lykkelig og trygg feiring – id mubarak!