Årsmøte i Nablusofreningen

Ordføreren i Stavanger Christine Sagen Helgø

Årsmøtets åpent møte hadde tema «Vennskapsamabeid». Stavanger kommune har i år 20-års jubileum for undertegning av vennskapsavtalen. I den forbindelse stilte ordfører Christine Sagen Helgø, men ordførerkjede og fortalte om hvordan kommunen ser på vennskapssamarbeidet med Nablus. Hun understreket den breie tilslutning det var i bystyret for dette samarbeidet og at mange av politikerne har gode erfaringer fra å ha vært med delegasjoner til Nablus.

Betydningen av det personlige møtet presenterte skolerepresentant Ellen Marie Nortveit som fortalte gripende og varmt om sitt møte med Nablus gjennom skoledelegasjonen hun var med på i høst.

Det gjorde også Bente Bjørseth  fra Godalen videregående skole som ga et levende bilde av kokkeprosjektet og festen som avsluttet det hele. Kjøkkenet som var dimensjonert for maks 50 personer, men som måtte stille med middag til 130 personer.

Stine Ellingaard ga oss innblikk i dramaundervisningen og Erasmus+ stipendet i samarbeid med Zaina Jaber, student fra Nalbus. Zaina ga uttrykk for hvor viktig dette halvåret var for henne, og hvor heldig hun syntes hun var. Og Stine ga oss et eksempel på hva som går å få til på kort tid, trass i kulturelle forskjeller og ulike tradisjoner for undervisning.